New York, KAOS, Midsommar...


Jag är TRÖTT!  Nu har det minsann slått till på mig rejält..de senste två dagarna har ändå varit okej,lite små trött..men igår när jag skulle somna,låg jag helt sllut i sängen..men kunde inte somna.. testade allt! läste,lyssnade på musik, lyssnade inte på musik,läste nattsaga för mig själv,sjöng en nattvisa..Nada,inget,nothing! vid ca 5 tiden!! så började mina ögon känna sig tunga och då började jag slumra in...
hade ställt klockan på nio idag..HAHA! Lycka till, vaknade först vid halv ett och minns inte ens att jga stängt av klockan..! :)
nu är jag iaf uppe efter lagt mig nån timme till..
MM,nu ska jag ta tag i attt skriva om det sista på vårt äventyr!

New York!
vilken stad! Me like!
vi kom tid med flyget på morgonen/förmiddagen,väldigt trötta efter nattens flygning och känner oss allmänt hur ofräscha som helst! väl på hostlet så får vi reda på den otroligt härliga och glada nyheten att vi inte får checka in förrän fyra!! så mycket för den efterlängtade duschen och vilan! pyttsan!
bara till att låsa in väskorna och ge sig ut på stan...vi strosade runt lite på time square,nice! kollade upp lite om musikaler som gick, vi gjorde den otroliga upptäcken att RENT skulle fortsätta ca en månad till, inte lägga av nu som de sagt, så det fanns en möjlighet att få se den!!!

fanns ett speciellt lotteri man kunde va med i för rent, om man ville ha en biljett för 20$ (ca 120 kronor!) . det enda som behövdes var att komma dit innan sex och skriva sitt namn på en lapp..(varje lapp kunde få två biljetter var). Lollo och jag skrev upp våra namn.. de lottades ut 34 biljetter.. rätt mycket folk ändå..
nervositeten höjdes flera meter, jag kände mig nästan lika hög som empire state buildning..!
det va dags! de började ropa upp namn, han beodrade alla som hörde sitt namn att skrika och hojta så de visste att man fanns..th, vilka mesar, det va ju typ "mm,jag är här, jag har en väldigt pippig och låg röst, och jag blev jätte lycklig för att se en av tidernas bästa musikaler,typ,eller,men hallåå, jo jag ar här,hör du mig inte..!? "
jag kom in i llite negativa tankar,varken Lollo eller jag har tur i spel..(eller kärlek...!) :) så jag hade inga förväntningar..
- Lovisa jonsson!
"WAH! JAAAAAAA! WHOhooooooooooooooO! (Lite hopp och skutt,råkade sparka nån bakom mig..:) ) ja folk fick iaf veta att jag var där! :)
gjorde bort mig lite smått, och bara en fick gå in,men jag råkade ju följa med, och börjar svamla på svenska och folk glor..jaa,som vanligt med mig..:) innan jag hunnit få tillbaka medvetandet så ropar de upp: Matilda Petersson! Lika glad igen.kommer ju dock på att vi har så jag ber dem lägga tillbaka lappen igen..

Vi firade med en fin och lyxig middag på....... McDonalds...:) fanns inte tid till något annat..för vi skulle se: RENT!!!!!!




Lyckan är stor!!!


Underbar, Sagolik, Fantastisk, Briljant, Bra, Rolig, Sorglig, Otrolig... Jaa, va sketan ska man säga!?
det va helt underbart att se den..! Vi satt längst fram!  Jag satt och garvade och grät om vartannat hela tiden..! WOW!

Resterande dagar(två) stressade vi mest runt för att hinna se och göra det vi ville..:) vi hade enormt roligt, men va som alltid, lite trötta och sletna,men inget stoppar oss! :)
Vi såg Frihetsgudinnan, åkte med Staten iland färjan, där vi mötte på den mest konstiga man på denna jord.. en så arogant sjuk man från Tyskland! Usch fy blääää! Ingen respekt för människor alls..! Stackars fru,hon blev bara tillsagd att sitta still och där satt hon.. medan vi blev undanknuffade och allt..! nee,men han va nog fin längst längst inne nånstans..! Mm, fin man det där!

Vi såg empire State Building,lite då och då:)
Litet kik på Central park, efter att vi varit på Apple store! Så illa häftig ingång! Och jag köpte mig en ny ipod!! Nano,svart 8G! (fick dock ett bryt på den hemma igår!! kan ju inte lägga in filmer på den..inte ens i itunes bibloteket,hjälp mig någon som kan,tack!)

China Town besöktes, pruttades, köptes.. Lollo köpte resväska som blev vårt följe resten av dan..:)
Little Italy var väldigt mysigt!

Sista dan tillbringades först i SoHo och Green..jvuwbjj..village..(? stavning..?) :)
jätte mysiga områden! shoppade det sista.. kläning,tunika och typ omlott kofte grej..:)
sen var det dags för EM i Little Italy med tre göteborskor från vårt rum..! God Mat och härligt sällskap nöt vi av, matchen ska vi väl inte ens tala om..! fast iofs, de vann ju mot holland igår med 3-1 så vi ska väl kanske inte skämmas så mkt..:)

tyvärr fanns det ett slut på vår underbara resa.. vilket ingen av oss ville! hem till sverige kändes som straff för något dumt jag gjort i livet! :)
Vi stressade en hel del för att hinna till pennstation där Lollo skulle ta sin buss och jag ta mig till flygplatsen.. Vi hade en hel del packning..! jag hade två backpackerryggsäckar..(Fulla!) och en stor handväska och en normal handväska..DU MILDE! Svetten rann,rygg och armar värkte, mina käkar gjorde ont för att jag skrattade oh log så mkt, speciellt när jag blir nersprungen av en kvinna och ligger på ena väskan med ben och armar i vädret och kan på inte ett enda sätt ta mig upp själv..:)
det blev ett stressigt hej då, Kram och spring!
Fick höra i efterhand att Lollo precis hunnit med sin buss! Puh!

Nu börjar det röriga, det jag hade hoppats på skulle bli en skön och lugn hemresa..!
Kom till JFK i god tid, ca fyra timmar innan avgång.. strosade runt lite, skulle göra slut på mina sista dollar på forex kortet.. SKIT DÅLIG Duty free..köpte mig en bok till att börja med.. letade upp min gate, och upptäcker: Ändrat till 11.00 (23.00) jaha, en timme sent.. ja okej då,,
timmarna går, sätter mig vid gaten, pratar med en kvinna från san Diego, vi hittar varandra direkt, super trevlig kvinna!
efter en av alla kissepauser så ser jag att det är ändrar IGEN! (edingburg: 11.30...)

efter att ha suttit på flygplatsen i ca två timmar och väntat så får vi äntligen gå på..
Kvinnan kommer fram till mig på planet och hämtar mig..:) Hon har en massa tomma säten där bak, så vi delar på tre stycken! Hur goo som helst!
får reda på att vi ska vänta innan vi får starta, vi ska vänta in några passagerare..
efter ett tag kommer de äntligen på.. deras flyg hade varit sent på grund av oväder eller nåt..
inte nog med att vi väntade på dem, så ville de ha speciellt aplatser när de kom ombord på flyget!? de ville sitta tillsamas, de va tre stycken med en baby..! kvinnan och babyn, och kvinnans pappa satt tills lut på ena raden, och den andra kvinnan satte sig framför där hon delade tre säten med en flicka.. men, det va inte nog bra för henne, hon ville ha tre säten SJÄLV! jag fattar inte hur såna här människor fungerar..där har vi suttit och väntat i ca tre timmar och så börjar hon ha krav på att ha tre säten själv..! tillslut blev det att gon satt kvar med flickan.. där satt hon med sina servetter,och nån sprayflaksa som hin sprutade pp allt och framför sig hela tiden, vi kunde inte låta bli att skaka på huvudenea och skrattta..:)

jag visste redan då att jag skulle missa mitt flyg från edingburgh och hem.. pratade med en flygvärdinna som var alt annat än hjälpsam..(de fina människorna som kom på sent var antagligen av majestätisk börd,kungligheter eller nåt sånt, i och med att flygvärdinnorna slickade röv och fjäskade nåt otroligt för dem, vi andra fick bara näsiga svar, om ens det..! så ingen hjälp där inte..

väl i edingburgh efter krångel och sånt så hjälpte en kvinna mig, hon skulle ta mig direkt till min gate så jag skulle hnna, vi hade kört ifatt en hel del tid..! men nehe, då hade inte flygplanet medellat det så delta hade avskrivit mig eller nåt från resan så mitt bagage var nu inte överlämnat det va påväg ut på rullbandet och då fanns inget att göra..
hämtade upp bagaget, tog mig till biljett ändringen, där jag minst två gånger hörde hur mitt plan ropades ut, jag hade hinnit! åh! ag hade hållt humöret uppe,inga tårar ingening,nästa flyg sitter jag på.. glöm trötthet och hunger!

kvinnan i biljettstället ger mig dock lite för mkt att va ledsen över så allt brister,där står jag hulkad och lipar.. Det enda som fanns var biljetter till London om ca 10 minuter, och sen från london till sverige på kvällen..Buhuuuuu! jag vill hem!

fixade incheckning med bagage och allt, ringde My, stor tjöt..:)
inga ringde, jag snyftade lite..(försökte att inte oroa allt för mkt..:) )
Ringde mamma, hela världen brakade under mig! en dam kom fram med en servett till mig!

på heathrow,denna gigantiska flygplats så köpte jag mat för min matbiljett (på ca 160 svenska kronor) som jag fått i kompensation, ja man tackar! mat vil jag ju ha.. mådde illa som ett dött svin..!
åt lite, sov lite.. efter ett samtal med far så änkte jag kolla om gaten hade kommit upp på tavlan..
tog ett par steg, plötsligt svartnade allt frmaöfr mig ,och jag fick tusen gelehallon inopererade i knäna..
 
när jag vaknade upp låg jag med huvudet på massa jackor och över mig stod fyra människor lutade över mig..
"var e jag..?"
"how are you? are you swedish?"
"eh, i'm swedish from Usa"
haha! de bara skrattade! :) de var ett engelskt par och ett svenskt par.. svenskarna skulle med samma flyg så de följde mig till gaten, jätte trevlig och snälla..! jo men så att allt gick ju jätte bra på min hemresa! :) Kära nån!

Tilslut efter en resa med affärsmän vid min sida..(mkt trevliga) så var jag framme på Arlanda, på svensk mark!
My kom och hämtade mig! Underbart att se henne igen!
vi åkte hem, där väntades tårta och te, så himla goa är dem..! My hade bakat hallontårta, och Jon och Ulrika var lika snälla som vanligt!
sängen kallade!

nee,du milde nu får jag lägga i en annan växel här..

Midsommar afton börjades att firas hos Guldstrand! barnen blev jätte glada att se mig..härligt! fabian har minsann växt! hjälp va stor han blivit!
åt lunch med dem och lite annat folk..mycket trevligt!
tog oss hem till on och ulrika.. där de var fullrulle med släkt.. jons mamma, ulrikas mamma,pappa,mormor..och jons moster.. sååå trevligt! de var så härliga! plus att ulrikas mamma hade med sig taxvalparna! två små valpar på tolv veckor! ag höll på att dö! Avantage pch jag hittade varandra direkt! Åhh!

på kvällen tog My och jag det bara lugnt, tog ett bubbelbad,kollade på bilder,film..:)
underbart att få va med henne igen! fina pluppen!

och igår var det hemresa till emmabodfa med tåg.. det blev en dregglande och sovande resa hem..:)
härligt att träffa mor och far och bror igen! skit kul att se hur glad stoffe blev för skivorna jag köpt..lurade honom lite.,.att jag bara hittat tre av dem han ville ha, när jag hittat alla sju! :)

idag har mamma och pappa åkt iväg på sin två veckors bilresa i europa. och sfoffe åker imorgon till göteborg en vecka och sen åker han till gullbranna.. ser inte riktigt fram emot två veckors ensamhet!!:(

ser definitivt INTE fram emot flygt! usch! minns bara hur jobbigt jag tyckte det va i sommras.. wah wah, ett jobb,det ska jag va tacksam för.. har ju en hel del att packa upp, får väl ha det när jag komme rhem,,kul! :)

ne nu vankas pizza!:)

hoppas ni inte dött under tiden! :)

tack Lollo för en oförglömlig och underbar resa!!!!






 


Kommentarer
Postat av: ghj



Det var en lång och intressant reseskildring men en jobbig hemresa Hoppas allt blir bra igen!



ARBETSDAG GLÄDJEDAG

T.O.M. PÅ FLYGT

2008-06-22 @ 16:55:44
Postat av: Anonym

2008-06-22 @ 17:06:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0